Mark Vanvalkenburgh, mieszkaniec Orchard Park w stanie Nowy Jork, złożył pozew przeciwko firmie Intel, oskarżając giganta technologicznego o celowe wprowadzanie na rynek wadliwych procesorów z serii Raptor Lake 13. oraz Raptor Lake Refresh 14. generacji. Vanvalkenburgh twierdzi, że Intel wiedział o problemach ze stabilnością swoich chipów, a mimo to kontynuował sprzedaż tych procesorów jako produktów o wysokiej wydajności, nie informując klientów o potencjalnych wadach. W pozwie złożonym przez kancelarię prawną Dovel & Luner powód domaga się odszkodowania lub innej formy rekompensaty.
Problemy z procesorami Raptor Lake
Jak wynika z dokumentacji pozwu, Mark Vanvalkenburgh kupił model Intel Core i7-13700K na początku 2023 roku. Szybko po zakupie zauważył, że procesor wywołuje niestabilność systemu, która przejawia się losowymi zanikami obrazu, niespodziewanymi restartami oraz innymi poważnymi problemami. W lecie 2023 roku Vanvalkenburgh zainstalował poprawkę udostępnioną przez Intela, która miała za zadanie wyeliminować błędy, lecz problemy nie ustąpiły.
– „Po zakupie procesora powód dowiedział się, że procesor był wadliwy i niestabilny, powodując liczne awarie i problemy z działaniem komputera. Pomimo aktualizacji wydanej przez Intela problemów nie udało się rozwiązać. W efekcie użytkownik nie otrzymał produktu o właściwościach, za które zapłacił, a gdyby znał prawdę, najprawdopodobniej nie dokonałby zakupu lub zapłaciłby mniej” – czytamy w dokumentacji pozwu.
Intel wiedział o problemach?
Prawnicy Vanvalkenburgha twierdzą, że Intel miał pełną wiedzę o problemach ze stabilnością jeszcze przed wprowadzeniem serii Raptor Lake do sprzedaży. W pozwie przytoczono, że firma dysponowała wynikami wewnętrznych testów, które wykazywały obecność wad w układach z tej serii, ale mimo to kontynuowała sprzedaż, promując chipy jako produkty o wysokiej wydajności i niezawodności. Intel miał w ten sposób zataić istotne informacje, co prowadzi do oskarżeń o oszustwo, naruszenie gwarancji oraz naruszenie przepisów o ochronie konsumentów obowiązujących w stanie Nowy Jork.
Pozew zbiorowy – więcej klientów może dołączyć
Kancelaria Dovel & Luner, która reprezentuje powoda, spodziewa się, że do pozwu dołączą inni poszkodowani klienci, których dotknęły problemy z procesorami 13. i 14. generacji Intela. Seria Raptor Lake była chętnie kupowana przez entuzjastów komputerów i profesjonalistów ze względu na obietnice wysokiej wydajności, stąd liczba potencjalnie poszkodowanych użytkowników może być znacząca.
Pozew podkreśla potrzebę większej transparentności ze strony Intela, argumentując, że użytkownicy powinni być informowani o potencjalnych problemach technicznych przed zakupem. Jeśli zarzuty okażą się uzasadnione, Intel będzie musiał zmierzyć się z rosnącą liczbą roszczeń i potencjalnym odszkodowaniem na rzecz niezadowolonych klientów, co może mieć znaczący wpływ na reputację firmy.