W świecie technologii rzadko kiedy spotyka się tak znaczące ulepszenia wydajnościowe w wyniku drobnej modyfikacji kodu, jaką przyniosła najnowsza aktualizacja sterownika Radeon Vulkan (RADV) dla Linuksa. Dzięki zespołowi inżynierów Valve, odpowiedzialnemu za rozwój rozwiązań na Linuxie, nowe oprogramowanie przynosi skok wydajności technologii FSR 2 aż o 228%! Co istotne, osiągnięcia tego nie zawdzięczamy AMD, lecz zewnętrznym specjalistom Valve, co podkreśla wartość współpracy między deweloperami a społecznością otwartego oprogramowania.
RADV vs. AMDGPU-PRO – różnice i opóźnienia w wydajności
Sterownik RADV, będący otwartoźródłową alternatywą dla zastrzeżonego AMDGPU-PRO, miał dotychczas swoje słabe punkty. Problem, nad którym Valve pracowało przez ostatnie dwa lata, dotyczył sposobu, w jaki RADV obsługiwał proces renderowania przy użyciu technologii FidelityFX Super Resolution 2 (FSR 2). Według Samuela Pitoiseta, głównego inżyniera Valve odpowiedzialnego za poprawkę, wystarczyła zmiana 10 linijek kodu, aby zoptymalizować sposób, w jaki sterownik usuwał prymitywy (np. trójkąty) przed renderowaniem, co znacząco wpłynęło na wydajność.
Efekty poprawki – RDNA 2 z rekordowymi wynikami
Dzięki nowej wersji RADV, wprowadzonej w Mesa 24.3, karty graficzne z rodziny RDNA 2 od AMD zyskały dostęp do technologii FSR 2 na poziomie wydajności znacznie bliższym AMDGPU-PRO. Testy wykazały, że zmiany przełożyły się na wzrost wydajności w FSR 2 nawet o 228%, co jest wynikiem wręcz rewolucyjnym. Daje to użytkownikom Linuxa dostęp do pełni możliwości sprzętu AMD bez konieczności korzystania z zastrzeżonego oprogramowania.
Co dalej dla sterowników otwartoźródłowych?
Ten sukces inżynierów Valve pokazuje, jak istotna jest rola społeczności w udoskonalaniu oprogramowania open-source. Chociaż na poprawkę trzeba było poczekać dwa lata, to wyniki są imponujące i wskazują, że RADV może w przyszłości z powodzeniem konkurować z zastrzeżonymi sterownikami.
Poprawka przynosi nadzieję, że wsparcie dla kart AMD będzie stale rosnąć, a użytkownicy systemów Linux będą mogli liczyć na jeszcze lepszą wydajność w grach i aplikacjach korzystających z technologii renderowania i AI.